Wanneer u een woning gaat kopen, krijgt u doorgaans te maken met twee soorten kosten voor de notaris:
- Notariskosten voor de financiering van de woning of ander registergoed
- Notariskosten voor de levering – de overdracht – van de woning.
Meenemen in aangifte inkomstenbelasting
De notariskosten voor de financiering zijn aftrekbaar.
U kunt ze volledig meenemen in uw aangifte voor de inkomstenbelasting.
We hebben het dan over de kosten voor:
- de hypotheekakte,
- kosten voor een eventueel overbruggingskrediet en
- de inschrijvingskosten voor het Kadaster. Want ook uw hypotheek zal in het Kadaster moeten worden ingeschreven,
- de kosten voor uw hypotheekadviseur
- de kosten voor de taxatie voor de woning ten behoeve van de financiering,
- het honorarium van de notaris voor de hypotheekakte.
Niet aftrekbaar
De andere soort van notariskosten – die voor de levering – zijn helaas niet aftrekbaar. Daartegenover staat dan weer dat u de kosten voor aanschaf, renovatie en verbetering van de woning wel in zijn geheel kunt aftrekken.